Alla inlägg under oktober 2013

Av Helena hallin - 23 oktober 2013 11:20

Mina inlägg blir färre och färre... och dom lär inte komma oftare heller.

Just nu så knallar det bara på och det är vardag igen.

Den ena dagen är den andre ganska lik... i alla fall när det kommer till mitt liv som sleeveopererad.

Det börjar synas och även kännas. Men största vinningen just nu är att jag inte är så fokuserad på maten. Kroppen har vant sig och jag börjar lära mig hur och när jag ska äta för att må bäst.

Det är så individuellt hur man fungerar med mat och träning, så man måste hitta sina egna mått och gränser.

Jag fuskar ännu med mellanmålet på eftermiddagarna och ibland även på kvällarna, men jag mår bra och jag går sakta ner i vikt. 

Det snittar ca 0,5-1kg i veckan, vilket jag tycker är alldeles perfekt. 

Träningen går bra, har börjat med ca 2 pass i veckan för att sen stegra till tre och sen eventuellt 4 pass.

Skulle vilja komma ut o gå lite oxå, men det är ju så in i helvete tråkigt... och nej, det blir inte roligare med sällskap eller bra musik!

Istället försöker jag att städa eller göra nånting annat här hemma dom dagarna jag inte tränar. Så jag inte bara blir sittande med skolböcker eller bokföring. Jag tar det i min takt och gör det som känns bra för mig :)


Nånting som förut har stressat mig är program om mat och viktnedgång... du är vad du äter, biggest looser, extreme makeover weightloss osv osv.

Eller stressad, jag har fått ångest... varför kan inte jag, när dom kan???

Jag har alltid zappat förbi dessa program, lite som att köra ner huvet i sanden, om jag inte ser på det så får jag ingen viktnojja... typ så...

Igår råkade ett sånt program poppa upp när jag satte på tv:n. Istället för att zappa förbi, satte jag mig till rätta och tittade faschinerat på programmet och när det var slut så kände jag bara att jag ville se nästa avsnitt. :)

Framsteg!!


Har börjat bestämma några mål och belöningar när jag har nått målen


15kg - hårklippning med ev färgning eller lite extentions för att göra det fylligare (4,1kg kvar)   

20kg - ansiktsbehandling

25kg - en ny taturering, eventuellt försöka snygga till en gammal - eller nåt helt nytt!

30kg - resa?    

35kg - kommer jag gå ner så mycket?


Misstänker att målen kommer att förändras på vägens gång, men... jag har nu något att se fram emot :)


Som sagt, kommer kanske inte skriva så ofta, utan jag uppdaterar sidan med min viktnedgång (det inlägget ligger under augusti) och skriver när något specifikt har hänt!

Om inte förr, så återkommer jag när mitt första delmål är uppnått :D


Tack för att ni följer mig!   


Happy halloween oxå... det är ju snart!   

Av Helena hallin - 7 oktober 2013 15:18

Märkligt hur livet förändras... när man tänker tillbaka och försöker föreställa sig hur livet har ändrats och kommer att ändras...

För 15 år sedan hade jag som standardkommentar om någon frågade mig om jag ville ha nåt "ett nytt liv i storlek 36"

Inte hade jag en aning om att jag 15 år senare faktiskt skulle vara på väg just dit... kanske inte 36, men det finns hopp om 38 i alla fall :)

De senaste åren har varit otroligt, med massor av förändringar som jag inte skulle ha kunnat föreställa mig.

Jag har träffat mannen i mitt liv, gift mig, gjort några karriärförändringar. Jag har vid två tillfällen själv sagt upp mig.

Sagt upp mig för att få arbetstider jag själv ville ha, med nya utmaningar, sagt upp mig pga att jag vantrivts... bara det är stort för mig. Innan dess har jag varit glad över att haft ett jobb och inte brytt mig så mycket om att jag har vantrivts, bara knegat på och varit tacksam över att ha ett jobb.


Med ålder har jag blivit förnuftigare och faktiskt börjat välja med hjärtat istället... det har i sin tur slutat med uppsägning på grund av arbetsbrist, men jag är helt okej med det!

Självklart tråkigt att bli uppsagd, men nånstans har jag tänkt att "det är meningen".

Hade jag inte blivit det, så hade mina funderingar på att börja studera aldrig dykt upp...

Under tiden jag var arbetslös fick jag mycket tid att tänka på mig själv, började träna och lägga mycket fokus på min vikt. Har under många år bantat, men det har varit en del av mitt liv och vardag. Men denna gång fick det mig att tänka ett steg längre. Vad kan jag göra för att slippa banta?


Så här är jag nu... nyopererad och studerande   

Operation har funnits i funderingarna under några år, men att plugga har inte varit aktuellt.

Idag är jag så nöjd med mina beslut och övertygad om att det är helt rätt beslut jag har tagit.


Igår påbörjade jag min urgallring i garderoben... det var riktigt roligt!!

Det enda som ännu var för litet var ett par tröjor och 2 par jeans... och dom plaggen har jag inte haft på mig någonsin.

Jag fick en riktig nostalgikick av att prova kläder jag inte har haft på flera, flera år...

När jag var klar så hade garderoben halverats! Som tur är, så har jag mycket kläder och än så länge behöver jag inte köpa massa nytt. Känns onödigt att shoppa nu, när jag förmodligen kommer att få göra en ny urgallring om några månader igen.

Ser naturligtvis fram emot att få köpa kläder i mindre storlekar, men just nu är jag bara så glad över att komma i det som faktiskt hänger i garderoben   

Så detta betyder alltså att jag är tillbaka på den vikten jag var runt 2006. Ett steg i rätt riktning!

Till och med tre par stövlar som jag bara älskar gick upp över vaden igen *lycka* nu ska dom bara bli moderna igen :/

I-landsproblem?




Av Helena hallin - 1 oktober 2013 10:11

Jag veeeet ju hur jädrans ont man får av Bodypump... jag veeeet att det spelar ingen som helst roll hur mycket jag stretchar, jag kommer ändå att tro att jag ska dö....

Japp, precis så blev det!!! 

Lördagen genomled jag med att tro att mina lårmuskler skulle poppa ut ur benet om jag böjde på knäna. My goood så ont det gjorde!!

Nerför trappor säger jag bara... suck... söndagen var liiite liiite lättare, men nerför trappor fick jag bita ihop och försöka se oberörd ut...hrmf... vi var och såg på Babben på Wisby Strand, och satt på övre läktare, vilket betydde ca 10 trappsteg. Efter (!) den långa trappen upp till rätt våning ;) 

Men uppför trappor är okej, det är nerför...brr... och när det är ca 1000p som ska upp/ner, känner man sig lite småstressad och vill röra sig så fort det bara går    asså fy faaaan....


Ja, ni kan ju gissa om jag har rensat någon garderob?! Nej, hur skulle det gå till... jag når ju inte ner till lådorna längst ner eller i korgen på golvet i garderoben... om jag tappar något, får det helt enkelt ligga kvar tills Teddie kan ta upp det   


Idag tisdag börjar det ordna till sig... Jag känner att musklerna börjar mjukna och jag är sakta på väg tillbaka.

Min plan var att köra ett pass i morse, men känner inte att benen riktigt klarar det, så nån dag till innan vi kör igen. Jag tänker inte dra på mig någon inflammation någonstans nu när jag äntligen får lov att träna! 


Tisdag ja... veckovägning... -1,2kg denna vecka, vilket betyder totalt -9,1kg.

Mitt första delmål var tänkt 10kg, att jag skulle belöna mig då med en hårfärgning/klippning, men jag flyttar nog fram det till 15kg.   

När jag väl har klarat 15kg, så är det det mesta jag någonsin har lyckats med vid en planerad viktnedgång - så det blir värt att belönas!


Tack för att ni läser min blogg... jag vet inte vem som är inne och läser, jag kan bara se antalet unika besökare varje dag. Men tryck gärna gilla på både själva bloggen - det gör ni i vänstra kolumnen - och OM ni gillar mitt inlägg, tryck gärna på gilla i slutet av inlägget.

Ni får gärna kommentera också, då ser jag vem som är här ;)

Puss på er!!

Presentation


Tankar runt min Gastric sleeve

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok

gästbok

Gästboken

Välkommen till min blogg! ;-)


Ovido - Quiz & Flashcards