Alla inlägg under februari 2014

Av Helena hallin - 14 februari 2014 15:15

Beställde lite kläder från Bonprix... och tänkte, att jag tar 44 i byxor och 40-42 i tröjor... byxorna för stora och tröjorna satt som en smäck! Woooow vilket glädjerus :D   


Det har stått still på vågen ett par veckor nu, men det verkar som det ändå händer saker.

Sen start har jag minskat ca 45 cm i omfång, räknat på midja, höft och bröst och 20 kg på vågen.


   

Första bilden tagen 12/8 och andra bilden 31/12

Storlek 50 kontra 42 i kläderna.


Med handen på hjärtat, så skulle jag kunnat gå ner mer... om jag hade ätit som jag ska och druckit vatten som jag ska. Det har i ärlighetens namn slarvats på båda punkter! Äter och dricker inte alls så mycket som jag ska. 

Det är väl hjärnan som inte riktigt fattar att jag går NER i vikt om jag äter mer... :/


En vanlig dag

Frukost: halv banan, 1 dl yoghurt, 1 glas kaffe m mjölk (ibland ½ dl flingor)

Mellis: liten smörgås med t.ex ost eller skinka

Lunch: 2-2,5 dl av gårdagens middag

Mellis: hrm... blir sällan något... kanske en frukt - men i alla fall kaffe :)   

Middag: 2-2,5 dl av bra tillagad mat, kanske inte så mycket protein som jag borde

Mellis: en liten smörgås eller en frukt

Vätska: 0,5-1 liter vatten/kaffe (borde komma upp i minst 1,5 liter)


Mer vätska och mer protein... jag vet var jag gör fel, men det är svåååårt.   

Å andra sidan... sakta är bra! 


Får på mig alla mina stövlar, som har stramat runt vaderna... kan till och med få ner jeansen i några av dem :) Däremot så är dem för stora runt foten, så det blir att lägga i sula... surt... i stövlar är det väl okej, men alla sommarskor då?????


När jag var på min LIA för ett par veckor sedan, berättade jag för personalen att jag hade opererat mig (de tittade suspekt på min löjligt lilla matlåda). När jag sa att jag hade minst 10 kg kvar, höjde dem på ögonbrynen och sa "Men du ser ju normalviktig ut"... ja, det var ju snällt, men det är inte vad jag ser i varken spegel, kläder eller BMI.

BMI säger att jag precis har gått från fetma till övervikt (tjohoo) och kläderna säger att jag i alla fall borde gå ner 1-2 storlekar till (så jag kommer i storlek 40). Jag måste helt enkelt dölja kilona bra, eller så har jag en bländande personlighet   


Ser fram emot våren... jag har alltid gillat höst/vinter, mycket pga. att det då är okej att ha lager på lager med kläder, där man lätt döljer valkarna. Men, kanske man denna vår/sommar bara behöver dölja överskottshud   



Av Helena hallin - 5 februari 2014 10:32

Kommer ni ihåg mig? Jag opererade mig 13 augusti 2013, en gastric sleeve...? Ringer det någon klocka?? För er som ännu skakar på huvudet, ni kan kolla mina gamla inlägg och uppdatera er... ni som minns mig, heeeeej igen   


Jahapp...tre månader har passerat sen jag skrev senast. Dagarna bara rullar på och jag tänker flera gånger i veckan att jag ska gå in här och skriva lite. Men så kommer något viktigt i vägen, som att måla naglarna eller något annat av stor vikt.

Men, nu är jag här och ska försöka att sammanfatta vad som har skett sen senast.


Viktmässigt så har det inte skett några underverk, men det går ännu neråt, men dock sakta. Tror att jag hade gått ner ca 15kg i slutet av oktober och nu i början av februari så har jag gått ner 19kg (vägning i morgon, inte vägt mig på en vecka...kanske 20kg?). Däremot så har kilona omfördelat sig, och det känns mer i kläderna än vad som syns på vågen.


Detta betyder då i min belöningskurva att jag har gjort mig förtjänt av både hårvård och ansiktsbehandling.

När jag hade nått -15kg, precis före jul, satte jag i hårförtjockning... ingen förlänging utan bara fyllnad. Wow vilken skillnad när man satt upp håret i en tofs... ljuvligt! 

Tyvärr har jag alltid haft ganska tunnt hår (typiskt blont hår) och att jag nu hade börjat att tappa lite gjorde det inte bättre   

Men, fyllnad i och jag kände mig som ny!

Efter 6 veckor kände jag mig nöjd... håret var som sagt tungt, fästena kliade nåt så vaaaansinnigt och håret hade växt 1cm och jag var rädd att det skulle bli dreads. Sååå... ur åkte dem och jag gick direkt efter till frissan.

Efter 1½ timme hos frissan så hade jag röda o blonda slingor och hon hade klippt av ca 40cm. Och jag var (är) så jädrans nöjd. Superskönt och snyggt!

Eftersom jag är på håret nära (fniss, så fyndigt sagt) -20kg, så får klippningen bli belöning nr 2.

Håret har återhämtat sig bra och jag tappar normalt med hår igen.


Ja, så då siktar vi på mål nr 3, -25kg och en tatuering   


Storleksmässigt i kläder har jag gått från 50 till 44 i byxor och 42-44 i tröjor.

I BH har jag haft 85-90 i omkrets, och köpte nu en ny i 75. Kupan är däremot oförändrad.


I garderoben har jag haft ett par jeans, som jag köpte januari 2005. Den vintern 2004-2005 var jag på väg neråt ganska bra... och köpte ett par byxor som dessvärre var lite för små. Jag kom aldrig i dem, och dem har legat i en låda sen dess. De har varit lite av ett målsnöre, att NÅN gång ska jag bara i dem.

Nu, kommer jag i dem, och får använda skärp.

Detta betyder att jag nu inte har några byxor kvar att krympa ur och jag måste snart börja köpa byxor. Angenämnt bekymmer!

Har faktiskt shoppat några tröjor under resans gång, men köpt modeller som fungerar även om de sitter lite löst.

Märker även att skorna börjar bli lite stora... och det (!) är en mindre katastrof!!! 

Tänk om alla mina skor blir för stora??????? Va faaaaaaan!!!!! Ska jag behöva börja om då... shit, DET blir dyrt!


Avslutar här och återkommer om någon dag efter vägning/mätning och bjuder då även på ett före/efter-foto.

Berättar då även mer om mat och måltider.


Tjingeling!   

Presentation


Tankar runt min Gastric sleeve

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok

gästbok

Gästboken

Välkommen till min blogg! ;-)


Ovido - Quiz & Flashcards