Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Söndag 18/8...vad är det jag har gjort egentligen?

Av Helena hallin - 18 augusti 2013 14:21

När jag väl hade bestämt mig för att jag inte vill vara tjockast i alla sammanhang, så började jag googla efter kliniker som utförde gastric bypass... det var faktiskt där det började. Och av en slump så hittade jag Gastric Sleeve, och den fångade mitt intresse direkt.

Eftersom efterföljande risker var betydligt färre, och en del hel obefintliga så vart valet inte så svårt.

Jag hittade då kliniken CFTK www.cftk.se där dom utför både sleeve och bypass... jag lusläste deras hemsida både en och två gånger...kanske till och med tre.

Till slut så valde jag att skicka ett litet mail där jag förklarade min situation... rassel pling och två timmar senare var en konsultation inbokad med Bengt Novik, samma eftermiddag.

Ca en timmes samtal fick mig att bestämma mig, detta skulle jag bara göra!!

Jag bestämde mig, jag väntade nu på att höra från deras koordinator.

Under tiden var det dags att lösa den mindre angenäma delen...det ekonomiska...hrmf... men även det löste sig till det bästa!

30000kr lånade genom Medical Finance, räntefritt på två år (därigenom har jag då även en sjukförsäkring, OM något skulle gå tokigt o jag behöver ny opertion)  och resten fick jag låna av svärföräldrarna. Det gick så smidigt att det bara måste ha varit meningen... inget går nånsin så här smidigt i Helena Hallin´s liv!!!

Efter bara några dagar så kom samtalet från koordinatorn och ett datum skulle bestämmas... då jag jobbar inom hotell/restaurang så är det ingen hit att bli sjukskriven i juni månad, så jag ville helst ha i halva augusti tidigast.

Det passade dom perfekt, då dom hade semesterstängt och hade då en opertionstid tisdag 13/8... alltså...går det inte lite väl på räls nu??? När kommer bakslaget??????

Så vad är det jag har gjort? En Gastric Sleeve alltså... här ser ni en bild på hur det går till...

 

Detta betyder att jag nu har ca 25% kvar av min magsäck... :-/

Nu äter jag endast flytande föda... yoghurt, fil, grönsakssoppor, fruktsoppa... och vätska som vatten, mjölk, juice, kaffe/the osv.

Denna kost ska pågå i ca 7-10 dagar efter operationen och därefter övergå till purékost. Det innebär att jag får äta kokt fågel/kött/fisk som är i puré/färs-form. Mosade grönsaker och frukt, keso, vältuggat knäckebröd osv.

Ähh... vi pratar klarspråk... jag ska käka barnmat i 3-4 veckor innan jag sen går över till normalkost igen.

Sen blir det att prova sig fram med livsmedel, vissa kanske inte kan äta längre - eller kanske inte ens tycker om... kanske jag till och med kommer att tycka om något jag inte gillat förut? Det blir väldigt spännande faktiskt!

Stora förändringen mot mitt tidigare leverne är väl att jag nu måste (!) lära mig att äta lite och ofta... ca 1-2,5dl sex gånger om dan... hur ska man ha tid att jobba????

När jag går över på normalkost, ska jag även börja äta lite mer mineraler... kalcium, järn och B12. Efter 6 månader så slutar man med Kalcium och järn och därefter är det bara B12 som jag behöver ta resten av livet. Och det kan man antingen ta varje dag i  tablettform, eller en spruta var tredje månad.

Vid bypass får du äta fler mineraler resten av livet, då du löper större risk för näringsbrist efter den operationen.

Två andra fördelar med sleeve kontra bypass, är att man slipper dumping, och det finns ingen risk för tarmvred pga sleeve.

Detta betyder faktiskt att, om man sköter sin kost och hälsa som man ska, så är denna operation nästintill riskfri efter dom första tre dagarna. Med det menar jag, att som med alla operationer finns det alltid ett riskstadie dom första dygnen. I detta fall hade det varit propp, blödning eller läckage.

Jag hade turen på min sida fortfarande, och klarade mig galant ur operationen... alla mina prover och värden innan var bra och jag var "en mycket lämplig kanditat för denna sorts ingrepp" enligt läkaren... tjurskallig som man kan vara, så valde jag ändå denna gång att faktiskt lyssna på farbror doktorn ;)


Om jag tycker att detta var dyrt??

Kan man sätta en prislapp på sitt liv?????

Jag ser detta som en invenstering i min framtid... jag vill inte ha kropp som en 65-åring när jag fyller 40, få kärlsjukdomar i förtid, och dö för tidigt för att mina organ inte orkar med... klart att detta inte ger mig någon livsgaranti tills jag fyller 80, men jag tror jag kan tjäna något extra år i alla fall!

Så... nej, jag tycker inte det var dyrt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena hallin - 11 maj 2015 14:16


Det är väl läge att be om ursäkt för att jag inte har uppdaterat som jag lovade... i februari... FÖRRA året      Nu har det snart gått två år sedan operationen... och jag mår som en prinsessa. Har inte haft några bekymmer och jag har levt precis ...

Av Helena hallin - 14 februari 2014 15:15


Beställde lite kläder från Bonprix... och tänkte, att jag tar 44 i byxor och 40-42 i tröjor... byxorna för stora och tröjorna satt som en smäck! Woooow vilket glädjerus :D      Det har stått still på vågen ett par veckor nu, men det verkar som de...

Av Helena hallin - 5 februari 2014 10:32

Kommer ni ihåg mig? Jag opererade mig 13 augusti 2013, en gastric sleeve...? Ringer det någon klocka?? För er som ännu skakar på huvudet, ni kan kolla mina gamla inlägg och uppdatera er... ni som minns mig, heeeeej igen      Jahapp...tre månader ...

Av Helena hallin - 23 oktober 2013 11:20

Mina inlägg blir färre och färre... och dom lär inte komma oftare heller. Just nu så knallar det bara på och det är vardag igen. Den ena dagen är den andre ganska lik... i alla fall när det kommer till mitt liv som sleeveopererad. Det börjar sy...

Av Helena hallin - 7 oktober 2013 15:18

Märkligt hur livet förändras... när man tänker tillbaka och försöker föreställa sig hur livet har ändrats och kommer att ändras... För 15 år sedan hade jag som standardkommentar om någon frågade mig om jag ville ha nåt "ett nytt liv i storlek 36" ...

Presentation


Tankar runt min Gastric sleeve

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok

gästbok

Gästboken

Välkommen till min blogg! ;-)


Ovido - Quiz & Flashcards